Sabtu, 9 Februari 2013

Kenapa gunungcipta menawarkan aquilaria crassna


Adakah anda tahu kenapa GunungCipta Sdn Bhd yang beralamat di Jerteh Besut Terengganu menawarkan anak pokok gaharu spesis aquilaria crassna.

Anak pokok spesis aquilaria crassna dari GCSB diimport dari negara Kemboja. Berumur 8 bulan dengan ketinggian 1 kaki. Harga RM 8 tanpa jaminan dan RM 12 bersama jaminan.

Spesis ini tidak mudah mati, mampu bertahan lama, lebih cepat membesar jika dibandingkan dengan spesis gaharu yang lain.

Dianggarkan dari umur 8 bulan ke 40 cm ukurlilit hanya dalam tempoh sekitar 4 tahun penanaman dibuat. Ukuran ini disokong dengan aktiviti jadual pembajaan supergrow dan semburan growlife.

Ini bermakna, hanya 4 tahun diperlukan sebelum suntikan dibuat bermula dari tarikh penanaman anak gaharu. Semasa proses pembesaran, cantingan dahan bahagian bawah perlu dibuat untuk memastikan perkembangan dan pembesaran menegak ke atas.

Dahan-dahan yang dicantas boleh diambil daunnya dan dijual untuk dijadikan teh herba gaharu. Manakala kulit batangnya boleh dikupas dan dijual untuk proses pembuatan kain pelekat.

Setelah 8 bulan inokulasi, pemeriksaan pembentukan damar akan sentiasa dibuat. Sekiranya didapati resin telah terbentuk, pokok ini akan ditebang pada ketinggian 1 kaki dari paras bumi bagi memastikan pertumbuhan tunas baru.

Tunas ini akan membesar sehingga proses tuaian kedua dilakukan sepertimana penebangan pertama tadi dalam tempoh 4 tahun kemudiannya. Tunas ketiga akan tumbuh dan dibesarkan selama lebih kurang 4 tahun lagi. Tuaian ketiga dan terakhir ini melibatkan penebangan dan mengorek akar-akarnya. Ini merupakan tuaian berulang sebanyak 3 kali penebangan dan boleh dimanfaatkan dari akar hingga ke pucuk pokok tersebut.

Justeru, adakah anda memilih aquilaria crassna dalam projek anda? Dapatkan maklumat lanjut menerusi artikel seterusnya dari kami.

Tiada ulasan: