Khamis, 13 Disember 2012

Candan: Antara komersil dan sara diri

Apabila melihat kepada potensi ekonomi terhadap pengeluaran dan permintaan gaharu, ramai teruja untuk jadikan usaha tanaman depu secara komersil di tanah dan kebun sendiri.

Dari sini muncul syarikat-syarikat tempatan melebar sayap dalam bidang pertanian gaharu, penghantaran dan peruncitan serta pemprosesan sehingga kepada pemasaran produk siap.

Jangan berangan dan melihat kepada keluaran skala besar. Disini lebih penting kepada individu memikirkan berkenaan dengan penggunaan tanah yang optimum bagi pelbagai hasil pertanian untuk menampung keperluan hidup kini yang sangat tinggi.

Dengan itu tenaga didalam kelompok keluarga itu sendiri boleh dijanakan sepenuhnya bagi tujuan mendapat manfaat hasil yang lumayan tanpa perlukan modal membangunkan sesuatu tanah itu pada nilai kos yang tinggi dan diluar kemampuan.

Rata-rata penduduk mempunyai tanah kelapa sawit, getah dan dusun. Dari sini, tanah-tanah ini adalah ruang-ruang yang membenarkan spesis aquilaria hidup subur dan membesar.

Berkenaan dengan bahan cecair penghasilan resin atau damar, boleh gunakan cara terkini. Bukan lagi semut merah yang hanya menghasilkan sedikit teras dalam masa yang lama.  

Terdapat banyak tawaran cecair ini, masing-masing mengatakan bahan mereka adalah terbaik. Pastikan mereka mempunyai bukti dan jenis spesis pokok yang telah diuji dan anda sesuaikan spesis dengan bahan tersebut.

Kejayaan membesarkan anak pokok sehingga 30-40 cm ukur lilit adalah satu kejayaan namun perlu fikirkan satu kejayaan lagi,  bagaimana memaksimumkan teras yang mempunyai damar berkualiti tinggi dan pada kuantiti yang besar pada setiap pokok yang ditanam.

Petani juga perlu tahu akan saluran-saluran pemasaran resin dan kayu gaharu sama ada orang tengah atau syarikat-syarikat didalam atau luar negara disamping harga resin mengikut gred dan harga semasa.

Tiada ulasan: