Isnin, 17 Disember 2012

Jenis dan spesis pokok gaharu yang dikenalpasti

Kumpulan aquilaria ini mempunyai beberapa panggilan dari masyarakat tempatan  iaitu:

a) karas
b) tengkaras/engkaras/kikaras
c) gaharu
d) depu
e) cendana
f)  candan

Manakala panggilan-panggilan lain mengikut negara dan masyarakat di luar negara seperti China, Jepun, Vietnam, Thailand, negara-negara Arab dan Eropah.

Meskipun demikian terdapat perbezaan maksud pada istilah diatas. Contohnya gaharu merujuk kepada kewujudan resin pada pokok karas, manakala cendana bukanlah dari kategori pokok gaharu.

Istilah atau perkataan candan merupakan percakapan tempatan yang merujuk kepada pokok candan atau gaharu. Dari blog yang pernah saya kunjungi pokok candan dikatakan dari spesis aquilaria hirta. Terdapat candan gajah, candan padi dan juga candan gunung. Candan gunung dikatakan dapat menghasilkan resin yang terbaik.

Manakala lain-lain spesis adalah:

a) aquilaria malacensis
b) aquilaria subintegra
c) aquilaria crassna
d) hibrid

Kini terdapat lambakan anak pokok gaharu di Malaysia. Ramai orang perseorangan dan syarikat mula memperkenalkan anak pokok masing-masing dengan harga berpatutan mengikut ketinggian dan kualiti anak pokok.

Tidak kurang juga yang memasarkan biji benih pokok yang diambil dari hutan dengan pelbagai spesis termasuk yang diimport.

Sekarang ini berlaku satu keadaan yang mana anak pokok gaharu pelbagai spesis diimport untuk dijual dalam negara. Ada anak pokok yang di jual berasal dari negara Thailand, Vietnam dan Kemboja.

Biji benih dan anak pokok ini pula terdapat pelbagai gred pula. Gred terbaik lebih mahal dan disifatkan berkualiti serta mudah membesar. Kita check dulu...



Tiada ulasan: