Khamis, 3 Januari 2013

Gaharu antara pertanian mesra alam


Kaedah penanaman yang tidak melibatkan fungsi kimia antara subjek yang akan dibincangkan didalam cara penanaman dan perusahaan gaharu. 

Tanaman tanpa baja kimia, racun serangga dan racun rumpai merupakan pilihan dunia kini memandangkan kesedaran awam mengenai bahaya terhadap kesihatan. Kaedah pertanian tanpa racun menjamin keluaran hasil makanan yang bebas unsur yang boleh mengganggu sistem badan manusia.

Memandangkan candan ataupun spesis gaharu lain berasal dari hutan rimba, kini hasil resin lebih baik dan berkualiti dapat dikeluarkan tanpa perlukan bahan kimia yang memudaratkan kesihatan pengguna.

Sebagai ganti aktiviti pembersihan boleh beroperasi secara manual sama ada penggunaan tenaga manusia sepenuhnya ataupun bantuan mesin. 

Penggunaan baja kimia boleh digantikan dengan jenis baja organik yang lebih mesra alam dan menjaga struktur mikroorganisma tanah. Dengan langkah ini dapat mengekalkan keadaan tanah yang subur. Ini kerana fungsi semula jadi alam yang mempunyai kelebihan dari sudut fungsi dalaman tanah yang mempunyai mikroorganisma dan kehidupan cacing didalam tanah. Teknik ini dapat menyumbang kepada kesuburan dan melembutkan tanah pada keseluruhannya.

Budaya bertani yang mesra alam dapat menjimatkan kos dan masa yang mana kos racun serangga, racun rumpai dan baja kimia menjadi 0. Manakala baja semula jadi dapat di manipulasikan secara menyeluruh.

Rumpai yang dilonggokan akan menjadi baja organik secara semula jadi disamping dapat mewujudkan keadaan penggayaan kompos didalam ladang tersebut.

Cara pertanian mesra alam dapat juga menjaga kesihatan petani dari risiko racun yang digunakan, disamping menjaga flora dan fauna serta hidupan air yang penting didalam hidupan manusia.

Marilah kita sama-sama semaikan budaya berkebun cara mesra alam. Peliharalah dunia selamat dari ancaman racun  berbahaya disamping mendapat faedah kos penyenggaraan ladang yang rendah dan efektif.   

   

Tiada ulasan: