Khamis, 3 Januari 2013

Penanaman di kawasan berair


Tanah rendah berkemungkinan direndami air terutama dimusim hujan. Tanaman karas di kawasan yang mempunyai air hujan bertakung adalah tidak sesuai. Akar pokok gaharu akan buruk dan seterusnya pokok akan mati. 

Apabila anak gaharu ditanam, akarnya akan menjunam ke bawah. Pokok gaharu perlukan tanah lembab bukannya tanah yang berair. Tanah yang berair boleh menyebabkan akar pokok gaharu menjadi rosak, terbantut dan seterusnya pokok akan mati.

Akan tetapi sekiranya anda tidak mempunyai pilihan ditempat lain yang sesuai untuk menanam pokok gaharu, disini saya gariskan beberapa cara yang boleh diikuti bagi memastikan spesis aquilaria kekal hidup subur dan membesar.

Tapak tanah tanaman yang rendah dan berair itu, tidak boleh ditanam dengan karas. Oleh itu, alternatif lain adalah anda perlu mencari sumber tanah lain dan dimuatkan atau dilonggok di tempat-tempat yang akan ditanam karas. Sama ada tambunan keseluruhannya atau mengikut point-point tanaman sahaja.

Tambunan pada keseluruhan kawasan memerlukan kos dan tenaga yang banyak. Tanah tambunan ini perlu dibiarkan beberapa lama bagi memberi ruang tumbuhan liar meninggi terlebih dahulu atau penanaman kacang hantu diperlukan memenuhi ruang kawasan yang akan dibangunkan dengan gaharu.

Pilihan kedua lebih menjimatkan dengan hanya membuat tambunan pada setiap tempat yang akan ditanam anak pokok gaharu sahaja. Disini anda boleh lihat seperti tambunan secara point mengikut koordinat yang berbaris.

Untuk melaksanakan cara kedua ini, point yang telah diukur jarak diantara point tanaman, perlu digemburkan terlebih dahulu sebelum tambunan secara point dilaksanakan. Tambunan tanah perlu ketinggian 1 kaki dari paras asal tanah. Meskipun demikian ianya bergantung juga kepada paras berair di kawasan tanaman tersebut.

Kemudiannya setiap tambunan ini digali dan ditanam dengan anak pokok gaharu. Dengan cara demikian, akar karas yang ditanam tidak terdedah secara terus didalam tanah berair. 

Apabila pokok mulai membesar, akarnya akan menjunam ke dalam tanah dan menyerap nutrien-nutrien baik serta air didalam tanah tersebut. Dengan itu, kawasan berkenaan akan kekeringan setelah pokok membesar dan membentuk tanah biasa yang sesuai untuk semua jenis tanaman.

Dalam masa yang sama, tumbuhan-tumbuhan liar mulai membesar dan tinggi. Ini membawa erti kepada kesesuaian tanah tersebut kepada semua jenis tanaman karas.


        

Tiada ulasan: