Ahad, 12 Oktober 2014

Penggunaan baja terbaik dalam tanaman gaharu di malaysia.

Perkembangan dan pembesaran cepat spesis aquilaria memerlukan sedikit pelaburan tambahan bagi menampung ketidaksuburan tanah ataupun kekurangan nutrien tertentu yang diperlukan oleh anak pokok gaharu.

Dipasaran malaysia terdapat pelbagai jenis baja yang ditawarkan. Semua ini terpulang kepada petani memilih yang terbaik untuk tanaman mereka.

Saranan saya disini dapatkan dan amalkan gaya pertanian mesra alam ataupun hijau dengan membuat pengambilan nutrien organik terbaik.

Masalah biasa dalam tanaman gaharu adalah daun anak pokok yang kekuningan dan seterusnya gugur. Baja organik nutrien jenis cecair adalah terbaik dalam menangani permasalahan sedemikian.

Apa yang perlu diingat disini jangan sesekali menggunakan alatan penyembur baja dari bekas racun. Khaskan alat penyemburan nutrien untuk tanaman gaharu anda.

Anda sebagai petani perlu memahami jenis bahan yang terdapat didalam baja cecair yang dipilih. Amalkan kepelbagaian nutrien organik supaya tanah dan tumbuhan gaharu mendapat keperluan yang cukup untuk pembesaran terbaik.

Tiada ulasan: