Rabu, 26 November 2014

Gaharu sebagai pertanian organik di Malaysia

Sektor pertanian kecil pernah dibangkitkan di dalam kosmo keluaran jumaat 03 oktober 2014 di muka surat 23 (Rencana Utama).

Menurut Pengarah Institut Kajian Dasar Pertanian  dan Makanan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Datin Paduka Dr. Fatimah Mohamed Arshad, boleh dirujuk imbasan dibawah:



sektor pertanian kecil, klik untuk baca

Industri makanan bermula dari pertanian kecil bagi memenuhi permintaan pasaran sedia ada.


Menerusi pertanian organik, sumber makanan dapat dihasilkan secara selamat dan tanpa kandungan racun.


Memandangkan di malaysia pertanian organik adalah sesuatu yang baru. Oleh itu, bagi memenuhi objektif bagi meluaskan konsep sedemikian, tanaman gaharu dilihat sebagai satu cara bertani yang sangat relevan dengan matlamat diatas.


Dengan penggunaan bahan nutrien organik, petani tidak perlu lagi menggunakan racun perosak dan baja kimia yang mana ia mencemarkan persekitaran alam.


Menyokong bumi yang lebih hijau, bersama aktiviti pertanian mesra alam, petani dapat menjaga kesihatan disamping persekitaran kebun yang selamat. 


Kawalan pembersihan tanpa racun rumpai dan penjagaan tanaman dengan nutrien organik semula jadi bagi menghindar serangan perosak (tanpa penggunaan racun serangga) dapat menyelamatkan kawasan sekitar dari pencemaran kimia beracun yang merosakan habitat asal yang wujud dipersekitaran ladang.


Dengan itu, tindakan semula jadi yang membantu menyuburkan tanah akan menjadi fungsi asas dalam pembesaran pokok gaharu ataupun lain-lain tumbuhan yang ditanam.


Sumbangan kepada keadaan semula jadi kepada pembesaran anak pokok gaharu yang ditanam dimainkan oleh mikrob-mikrob didalam tanah, bantuan dan peranan serangga tertentu dalam mendapatkan hasil pertanian yang boleh dimanipulasikan sepenuhnya.   


Penggunaan baja organik dan nutrien dari sumber semula jadi ini, akan menggalakan tindakan mikroorganisma didalam tanah yang memainkan peranan menyuburkan dan seterusnya membantu pembesaran tanaman seperti gaharu.


Meskipun pertanian organik dimalaysia sesuatu yang jarang dan baru, namun industri pengeluaran makanan hari ini menuntut keperluan ini sebagai kewajipan kearah pemakanan dan kesihatan yang terjamin selamat.


Pertanian organik bagi tanaman gaharu, sangat sinonim memandangkan tumbuhan ini sememangnya berasal dari habitat semula jadi dari rimba jauh sana yang mana ia membesar tanpa memerlukan baja kimia dan racun rumpai/serangga.


Nutrien yang dihasilkan melalui bahan semula jadi ini dapat menghindar dari kehadiran serangga yang tidak diperlukan ataupun merosakan pokok tanaman. Dalam masa yang sama ia juga berperanan menambah kadar rintang terhadap serangan virus dan bakteria.


Berbakti kepada tanah secara mesra alam dapat mengekalkan aktiviti cacing yang menyuburkan dan memudahkan sistem akar membesar. Oleh itu, pertanian organik disifatkan sebagai tulen dan bersih.

Tiada ulasan: