Ahad, 28 September 2014

Tanaman gaharu terbaik di dalam malaysia

Tanaman gaharu secara kecil-kecilan bermodal rendah adalah cara terbaik bagi petani dalam negeri-negeri di malaysia.

Fakta ini sesuai bagi mereka yang bukan dari kalangan yang berpendapatan tinggi ataupun daripada latar belakang keluarga berada. Tidak juga dikhususkan kepada organisasi dan syarikat yang menjadikan tanaman gaharu sebagai salah satu sektor pelaburan mereka.

Kepada mereka yang bermodal besar dan mampu menjalankan projek gaharu secara skala besar dan luas perlu ada satu cara lain yang lebih praktikal dan efektif bagi memastikan pelaburan jangka panjang ini memberi pulangan yang terbaik.

Tambahan pula aktiviti ekonomi sedemikian memerlukan pihak ketiga (tenaga kerja status kurang mahir) yang perlu dibimbing teknik penanaman berkesan bagi menjamin pertumbuhan dan perkembangan ke arah positif.

Berbalik kepada tajuk utama entri ini, tanaman gaharu yang bermula dengan jumlah kecil akan memberi ruang masa kepada petani membuat penambahbaikan pada setiap anak pokok yang ditanam.

Penambahan anak pokok yang seterusnya dibuat setelah hampir 100% penanaman pertama mulai tumbuh pucuk baru. Perubahan ini ekoran dari perkembangan akar yang terus membenam ke dalam bumi.

Situasi sedemikian menunjukan anak gaharu sudah berdikari dan boleh mencari nutrien didalam tanah. Pertumbuhan tanaman ini berpotensi membesar dan terus meninggi.

Justeru, tanaman tambahan kini boleh dilakukan mengikut cara sebelum ini. Pada peringkat ini petani sudah boleh mencari spesis berlainan yang diakui berkualiti dalam menghasilkan teras terbaik.

Saranan ini adalah terbaik kepada mereka yang baru mencuba, petani yang bermodal rendah dan mereka yang sentiasa sibuk dengan rutin/tugasan harian.

Dalam pemerhatian saya sendiri, terdapat pelbagai spesis aquilaria yang dijual didalam malaysia. Hampir setiap negeri menawarkan biji benih dan anak pokok gaharu berkualiti.


Tiada ulasan: