Isnin, 2 Februari 2015

pelaburan dalam industri gaharu

apabila bercakap berkenaan dengan duit, ianya adalah wang fiat. ini bermakna wang yang dicetak mempunyai nilai tertentu dan sentiasa susut dari masa ke semasa.

namun duit ini apabila ditukarkan kepada wang benar seperti emas dan perak nilainya akan meningkat setiap tahun. 

didalam pelaburan gaharu pula, wang fiat itu ditukarkan dengan setiap anak pokok dan ditanam ditanah sendiri.

aktiviti ini membawa kepada nilai pembelian anak pokok gaharu tadi tumbuh membesar mulai ditanam sehinggalah meningkat dewasa.

pembesaran yang mencapai ukur lilit boleh diinokulasi bermakna nilai pembelian diatas telah meningkat secara berganda dengan sendirinya.

inilah yang dipanggil pelaburan yang terjamin dan selamat. pelabur tidak berisiko kepada kehilangan nilai keatas aset mereka.

seperti juga mereka yang menggandakan jumlah gram emas dan perak bagi tujuan keuntungan berganda jangka panjang.

mereka yang bertekad menyimpan wang dalam jangka masa yang lama adalah suatu tindakan yang rugi kerana duit tersebut akan kehilangan nilai.

manakala jika kita memutuskan wang lebihan ditukarkan dengan anak pokok gaharu, ianya akan memberi keuntungan berganda  dalam masa kurang sepuluh tahun.

pelaburan gaharu tidak perlu melihat kepada graf teknikal. hanya dengan pengetahuan yang sedikit diperlukan, nilai wang yang dilaburkan akan meningkat dari masa ke semasa apabila tanaman semakin membesar.

inilah dipanggil pelaburan yang sentiasa meningkat nilai. industri ini lebih cepat menjadi berharga dari membeli emas dan perak yang mana memerlukan modal yang besar bagi mendapatkan jumlah gram maksimum supaya lebih untung.

peningkatan harga barangan keperluan adalah disebabkan sejauh mana kejatuhan nilai wang kertas dunia. manakala sekiranya duit yang ada ataupun modal sedia ada mengikut kemampuan ditukarkan dengan anak gaharu dari masa ke semasa selama bertahun-tahun akan memberi impak nilai yang lebih tinggi dari pelaburan-pelaburan yang lain.

jika dikaji graf teknikal trend kenaikan emas, gaharu akan memberi kenaikan nilai beratus-ratus ganda dalam masa kurang 10 tahun (berdasarkan tempoh pembesaran dan ketinggian anak pokok).

sedangkan pelaburan emas dan perak memerlukan jangka masa yang hampir sama bagi memperolehi keuntungan benar (lebih kurang 500% mengikut 10 tahun sebelum ini).

walaupun pelaburan emas dan perak menguntungkan, namun komoditi ini mempunyai nilai naik dan turun. oleh itu, pelabur profesional akan membuat semakan graf 10 tahun terdahulu, terkini serta meramalkan masa hadapan. inilah yang disebut sebagai pelaburan teknikal.

pelaburan gaharu pula, lebih jelas yang mana pembesaran mengikut masa-masa tertentu bergantung kepada kekerapan kerja pembajaan, penyenggaraan kebun dan jumlah hujan.

kemahiran didalam pelaburan teknikal bagi mendapatkan ketepatan dalam meramal masa hadapan sama ada dalam industri hartanah ataupun komoditi memerlukan suatu kos yang besar jika dibandingkan dengan perladangan gaharu. ini kerana konsep pertanian kecil yang diwar-warkan.   

pembukaan ladang gaharu tidak semestinya pada skala besar. ianya boleh diukur sejauh mana kemampuan dan keupayaan kewangan individu bagi tujuan membangunkan sesuatu lot tanah.

dengan teknologi terkini, risiko didalam penanaman gaharu boleh disifatkan hampir tiada (0%). akan tetapi pelaburan kertas lebih berisiko memandangkan ketidaktentuan ekonomi dunia kini.

sekiranya kita memutuskan untuk menyimpan duit di bank, suatu pilihan yang rugi, ini kerana wang kertas sentiasa merosot nilainya terutama simpanan yang melibatkan puluhan tahun.

pelaburan gaharu disifatkan paling terkawal berbanding melabur dalam aset kertas. hanya dengan pengetahuan yang sedikit sahaja mengenainya, penanam gaharu mendapat kawalan penuh keatas setiap ringgit yang dilaburkan.

kadar faedah simpanan di bank adalah kecil jika dibandingkan dengan tahap penurunan nilai wang fiat pada jangka masa panjang, manakala membeli bon, unit amanah ataupun saham, adalah diluar kawalan pelabur dengan tahap pulangan yang boleh dianggap masih rendah.

sebab itulah saya katakan disini orang yang menyimpan duit dalam jangka masa yang panjang adalah dikalangan mereka yang rugi.

sedangkan wang itu, jika digerakkan dari masa ke semasa akan menghasilkan keuntungan berganda dari nilai pelaburan sebenar yang mana ianya bersifat kawalan penuh oleh individu pelabur.

justeru, adalah wajar penanaman dan pelaburan gaharu merupakan suatu langkah bijak dan terkini yang mampu mengubah kewangan kita kepada lebih baik.

contohnya sepokok anak gaharu berharga RM3, setelah 6 tahun pokok ini membesar pada nilai minima melebihi 1 ribu ringgit. gandaan ini mengatasi lain-lain pelaburan sama ada dana unit amanah, saham, bon dan logam berharga.

berlandaskan fakta diatas, jika penanam membuat tanaman sebanyak 100 pokok, nilai pelaburan sekitar RM 300 (sepokok RM3). setelah 6 tahun, setiap tanaman ini bernilai (minima) satu ribu ringgit. 

kita boleh mengira dengan hanya menggunakan kemahiran matematik sekolah rendah, nilai sebenar apabila dicairkan tanpa melibatkan kiraan rumit.     
Catat Ulasan