Sabtu, 5 Januari 2013

Cara membesarkan anak gaharu


Apabila selesai kerja-kerja pembersihan tanah, sudah pasti tanaman gaharu boleh dilaksanakan. Namun, ada beberapa perkara yang perlu diambil perhatian.

Pokok gaharu cepat membesar dalam keadaan tanah yang lembab dan persekitaran yang sejuk hutan. Kadar kandungan kompos yang tinggi dan pada suasana redup.

Sesuatu kawasan yang baru dibuka bagi tujuan pertanian dan dibersihkan dengan jentera berat, menyebabkan kawasan berkenaan tidak lagi sesuai dengan tanaman gaharu. Tiada tumbuhan renek atau rumput yang menutup bumi. Faktor ini menyebabkan tanah kekeringan.

Keadaan ini menyukarkan anak pokok gaharu yang ditanam untuk membesar. Tidak keterlaluan jika saya katakan disini kemungkinan ada anak pokok yang terbantut.

Justeru, pembukaan tanah baru memerlukan masa menunggu yang lama bagi memberi ruang kepada tumbuhan liar tumbuh terlebih dahulu. Anda perlu menangguhkan kerja-kerja penanaman gaharu sehingga tumbuhan liar mula menghijau dan menutup bumi. Anda juga boleh menanam pokok kacang hantu bagi tujuan melembabkan tanah. Disamping itu, penanaman pokok pisang dapat memberi suasana yang sejuk bagi kesuburan dan pembesaran cepat anak gaharu.

Setelah penanaman dibuat pembersihan dari masa ke semasa diperlukan bagi memberi ruang kerja-kerja gemburan, pembajaan kompos, semburan kulat dan cantasan ranting dibahagian bawah.

Rumput-rumpai hasil dari pembersihan semasa hendaklah dikumpulkan di tepi-tepi pokok untuk menggalakkan kehadiran mikroorganisma dan cacing tanah. Dengan langkah ini, tanah bertambah subur dan kaya dengan kompos semula jadi.

Penggunaan racun rumpai, racun serangga dan baja kimia hendaklah dielakkan. Ini bagi menjaga alam semula jadi tanah yang kaya dengan mikroorganisma yang dapat suburkan tanah daripada rosak.

Memanfaatkan baja kompos atau sebarang baja organik akan menggalakkan kehadiran cacing yang mana sangat baik dalam proses mengsuburkan tanah.

Dengan cara demikian, dapat membawa anda kearah petani mesra alam dan dalam masa yang sama anda menjaga kesihatan semasa aktiviti berkebun.        

Tiada ulasan: