Jumaat, 1 Februari 2013

Sumber anak pokok karas dan gaharu


Di Malaysia kini, sudah ramai orang menanam pokok karas dari pelbagai spesis berkualiti sama ada menerusi benih tempatan ataupun yang diimport.

Sebenarnya anda tidak perlu pergi jauh untuk mendapatkan anak pokok gaharu, spesis seperti A. crassna, A. malacensis, A sub integra atau hibrid boleh diperolehi dari mana-mana nursery berdekatan anda.

Tidak kurang juga ada yang mengambil biji-biji dan anak-anak pokok karas ini di hutan untuk ditanam atau dijual. Spesis yang tertera diatas juga diimport dari negara-negara jiran seperti Kemboja, Thailand dan Vietnam untuk menampung permintaan anak pokok gaharu di Malaysia.

Kepada mereka yang mengusahakan projek karas berskala besar, boleh membeli biji benih karas untuk disemai terlebih dahulu. Cara ini dapat menjimatkan kos anak pokok yang boleh mencecah puluhan ribu ringgit. Sekiranya berlaku lambakan anak pokok ia dapat ditukarkan kepada wang dengan cara penjualan semula anak pokok yang disemai.

Usahawan gaharu akan mengakui anak pokok gaharu mereka adalah berkualiti dan dari baka yang baik. Oleh itu, harga anak pokok bergantung kepada ketinggian, umur dan kualitinya.

Untuk mencari anak pokok gaharu yang berhampiran dengan anda, gunakan sahaja mudah.com atau enjin carian google dengan kata kunci berkaitan.

Contoh syarikat atau individu yang menawarkan anak pokok dan biji benih gaharu adalah:

a) gaharu embun

b) Green World Aroma Enterprise

c) Gunung Cipta

d) Gaharuman Resources

e) Gaharu Malaysia

f) Syarikat Ace Green

g) Gaharu Sarawak


Sebenarnya terdapat banyak lagi individu dan syarikat yang menawarkan benih dan anak pokok gaharu sebagai sumber bekalan dalam projek anda.

Cara mencari dan membeli anak karas

Anak pokok karas yang berusia 8 bulan ataupun bersamaan 1 kaki tinggi memerlukan penjagaan dan perhatian yang lebih setelah penanaman dibuat, akan tetapi jika anda membeli dan menanam anak pokok karas yang lebih tinggi dan besar, tahap penjagaan dapat diminimakan. Ini dapat menjimatkan masa dan tenaga diladang. Ianya juga menjimatkan masa menunggu untuk inokulasi yang mana sekitar 3 hingga 4 tahun sahaja.    

Tiada ulasan: