Sabtu, 2 Februari 2013

Anak pokok gaharu spesis aquilaria crassna satu pengalaman


Selain dari spesis aquilaria hirta dengan nama mudahnya candan gunung, candan gajah dan candan padi, terdapat sekumpulan pokok dalam kategori gaharu yang boleh dianggap berpotensi dari sudut ekonomi dan komersil untuk diusahakan.

Pokok gaharu dari spesis aquilaria crassna merupakan tumbuhan yang boleh menghasilkan teras gaharu secara gred campuran. Telah dibeli daripada GunungCipta Sdn Bhd pada ketinggian 1 kaki di nursery mereka di Jerteh Besut. Anak pokok yang baru sahaja sampai dari negara Kemboja ini, telah dibawa ke Hulu Paka sebagai melengkapkan senarai dalam projek kami.

Namun sehingga sekarang (setelah 2 tahun berlalu) hanya beberapa pokok sahaja menampakkan perkembangan baik meskipun beberapa kali semburan grow life dan taburan super grow telah dilaksanakan. Dari sini saya dan rakan kongsi kami mencari sebab dan penyebab yang berkemungkinan punca kenapa berlaku demikian. 

Meskipun kami mendapat maklumat yang mana daunnya boleh dijual sebagai teh herba, kulit batang turut juga boleh diproses untuk industri kain pelikat ciptaan mereka, namun keutamaan kami adalah terasnya yang boleh dituai sebanyak 3 kali mengikut masa tertentu.

Dan apa yang kami diberitahu, spesis ini cepat membesar dan inokulasi boleh dijalankan setelah 4 tahun penanaman dengan bantuan super grow, grow life dan bio guard.

Dalam penelitian kami, mendapati daun kekuningan dan pembesaran tidak berlaku, Pendek kata terbantut. Antara yang boleh dilihat puncanya adalah: 

a) tanah yang kadar ph yang tidak sesuai,

b) lapisan bawahan yang keras dan akar anak pokok gagal tembus ke dalam sehingga daun turut kekuningan

c) serangan serangga menyebabkan daun kekuningan

d) kadar pemanasan melampau

e) terdapat kawasan berlopak dan didapati berair

f) kemungkinan tertentu yang kami boleh teka adalah baka tidak berkualiti. Ini kerana sebahagian kecil dari 50 pokok yang ditanam telah didapati membesar dengan cepat dan rimbun. Hal ini turut diakui pihak GunungCipta sendiri setelah saya pergi mendapatkan maklumat ini dari mereka di Jerteh Besut.

Oleh itu, dari penelitian diatas dapat disimpulkan A. crassna akan subur dan membesar apabila ditanam ditempat yang tidak terdedah dengan cahaya matahari secara terus, kawasan tanah yang lembab dan berpasir, mempunyai kadar kompos yang tinggi dan tanah yang lembut.

Dari aspek ini, petani perlu tahu kawasan tanaman karas tidak boleh dibuat di tempat yang didapati menyimpan air didalam tanah. Tambunan tinggi diperlukan untuk memastikan akar yang menjunam kebawah tidak sampai ke bahagian simpanan air dalam tanah yang boleh merosakan sistem akar pokok itu sendiri.   

Untuk mengetahui spesis aquilaria yang berkualiti dari artikel ini sila rujuk tajuk :

Jenis dan spesis pokok gaharu yang dikenalpasti

     

Tiada ulasan: