Selasa, 14 Oktober 2014

Tanaman anak pokok gaharu aquilaria subintegra

Tanaman anak pokok gaharu dari spesis aquilaria subintegra memerlukan komitmen yang tinggi bagi memastikan peratus kematian dapat dikurangkan sehingga 0%.

Ini disebabkan kita membeli benih anak pokok yang mungkin telah disimpan sekian lama tanpa pertukaran polibeg bersaiz yang lebih besar. Keadaan ini boleh menyebabkan akar tunjang yang membenam ke dalam telah mencapai ke peringkat paling bawah.

Oleh kerana itu, ianya akan menjadi bergulung/melingkar. Peringkat ini biasanya anak pokok gaharu yang ditanam akan mati.

Kelemahan satu lagi adalah pembenihan menerusi teknik tissue culture (satu maklumat yang tidak pasti kebenarannya) yang mana cara ini menghasilkan pokok yang berakar pendek. Ini menyebabkan spesis sedemikian mudah tumbang apabila meninggi khususnya apabila dipukul angin yang kuat.

Penanaman anak gaharu sedemikian di tanah yang lembut lebih berisiko menyebabkan pokok tumbang.

Gaharu aquilaria subintegra bermula pembenihannya dari negara thailand, diimport ke malaysia dan ditempatkan di kelantan, kemudian dibawa ke terengganu.

Pergerakan dari tangan ke tangan sedemikian mempengaruhi harga yang ditentukan oleh penjual.

Simpanan pada jangka masa yang lama memberi keuntungan kepada penjual yang mana anak pokok ini semakin maninggi dan boleh dijual pada harga yang lebih tinggi.

Pemilihan spesis gaharu aquilaria subintegra sangat berpotensi bagi penghasilan teras berkualiti. Fakta ini bukanlah satu yang nyata kerana ramai lagi pelabur masih dalam peringkat percubaan membesarkan anak pokok ini.  

Tiada ulasan: