Jumaat, 22 Mac 2013

Tanaman anak candan


Aquilaria hirta atau candan merupakan spesis yang dapat menghasilkan damar berkualiti. Tanaman candan boleh dibuat seperti mana penanaman pokok dari spesis gaharu.

Terdiri dari candan padi, candan gajah dan candan gunung. Terdapat batang kulit jenis merah, putih dan hitam. Mengikut kata Pak Man yang berpengalaman puluhan tahun mencari teras candan, batang kulit jenis putih dan hitam dapat membentuk resin lebih berkualiti jika dibandingkan dengan candan berbatang kulit merah. 

Manakala spesis candan gunung merupakan pokok candan yang sukar didapati dan boleh membentuk damar berkualiti tinggi secara semula jadi di hutan rimba.

Saya telah membuat carian menerusi enjin pencari google, dan mendapati sukar menemui mereka yang menawarkan anak pokok candan gunung. Hanya spesis daripada gaharu sahaja banyak ditawarkan diinternet. Antaranya aquilaria malacensis, a. crassna, a. sub integra dan hibrid.

Namun untuk mendapatkan spesis candan, anda perlu ke hutan rimba untuk mengambil anak-anak candan dibawah pokok tersebut. Sekiranya tiba musimnya anda boleh mengutip biji-biji benih dan semaikan di tempat yang redup dengan penjagaan yang rapi.

Bagaimana untuk membezakan antara pokok candan dengan spesis gaharu yang lain? sukar untuk diterangkan secara detail disini, namun daun candan berbulu pada bahagian bawah, sedikit berbeza bentuk dan warna daunnya.

Anak-anak candan yang masih kecil, perlukan perlindungan hampir 100% daripada cahaya matahari. Ianya perlukan suasana yang redup dan sejuk seperti mana didalam rimba. 

Apabila anak candan sudah meninggi dan stabil, aktiviti penanaman boleh dilakukan secara berhati-hati di tempat yang tidak panas atau kekeringan.

Anak candan juga boleh dikomersilkan dan mempunyai permintaan yang tinggi. Justeru, bagi melaksanakan projek seperti ini anda perlukan mereka yang mahir dalam aktiviti mencari candan di hutan. 

Tiada ulasan: