Isnin, 1 April 2013

Usaha penanaman anak candan


Artikel ini adalah kesinambungan dari artikel Aktiviti mencari anak pandan hutan. Sila fahami dulu artikel sebelum ini.

Setelah sekian lama di kedai kopi, menikmati makanan petang meskipun pada waktu tengahari, saya bingkas bangun dari kerusi plastik lalu menuju ke kereta wira convert. Kunci suis diputar dan enjin digerakan ke Hulu Paka.

Kira-kira 15 minit berlalu, wira diparkir kemas ditepi jalan kecil bertanah merah (jalan balak). Disinilah anak-anak canda ini akan disemadikan sebagai tumbuhan bernilai tinggi.

Satu demi satu anak candan ditegakan sehingga matahari menjunam tanpa dirasai. Lewat petang ini kelihatan  tanaman candan menghijau sepi.

Anak candan yang kecil sekitar 1 kaki ketinggian diberikan kepada anak Pak Man yang tidak tahu lagi balik meskipun matahari sudah menjunam dan menghilangkan diri. Berani anak muda ini berada keseorangan di dalam hutan yang jauh dari penduduk. Harap-harap dia dapat tanam pokok candan ini dalam polibeg dengan penjagaan rapi dan redup.

Wira convert kini meluncur laju menuju ke Kerteh 6 Bandar Ketengah Jaya Dungun. Disinilah tempat berehat sebelum melangkah jauh ke Kuala Terengganu Malaysia.

    
Catat Ulasan